Miért utálják sokan az MLM-et?
Miért utálják annyian az MLM-et? Miért van olyan rossz híre?
Hát nem tudok teljes listát adni, csak sejtésem van róla. Ezért ez nem fontossági sorrend, csupán leírom, ahogy jönnek a gondolatok.
Utál eladni
1. Az átlagember számára az a fő gond az MLM-mel, hogy az emberek többsége utál eladni, és utálja, ha neki elakarnak adni valamit. Bár az MLM ma már rég nem eladásról szól, nem házalás és nem ügynöki munka, mégis sokakban még az él, hogy egy MLM-esnek terméket kell eladnia, és ezért mindenkit üldöznie kell, hogy vevőket találjon. S mivel azt tanítják, hogy névlistát kell írni a rokonokból, ismerősökből, akik felé kell elindulni a népszerűsítéssel, ezért sokan ettől visszahőkölnek, hogy ők nem akarják pénzre váltani a kapcsolataikat, és nem akarják elveszteni a barátaikat az üzlet miatt.
Ma már, főleg az online üzletépítés kivette ezt a mumust az MLM szakmából, így, ha valaki akar, akkor totál ismeretlen emberekből is tud hálózatot építeni, anélkül, hogy a környezetét zaklatná. Majd, ha sikeres lesz, a környezete látni fogja ezt, és akkor ők fogják kérdezni, hogy csinálhatnák ezt ők is? Az MLM ma már nem termékeladásról szól, hanem arról, hogy összehozzuk a keresletet a kínálattal, és tájékoztatjuk az embereket a lehetőségeikről. Ugyanakkor, mégiscsak eladás, mert el kell tudni adnod saját magadat, és olyan emberré válni, akitől az emberek bármit megvennének, bármit csinál csatlakoznak hozzá!
Nem akar felelősséget
2. Ebből fakad a második ellenérzés. Az MLM-ben, ha csak egy ember is csatlakozik hozzád, és pénzt tesz be az üzletbe a te „javaslatod” miatt, akkor már vezetővé váltál, ami felelőséggel jár.
És ezt a felelőséget nagyon kevesen hajlandók felvállalni! MLM-esként nem maradhatsz az az ember, aki voltál, vezetővé kell válnod, ami személyiség fejlődést vár el, és változnod kell.
A siker is felelősséggel jár, sokszor ezért van, hogy emberek nem akarnak sikeresek lenni, mert az teher, annak ára van, és a dicsősség mellett, kötelességekkel is jár, amit sokan nem akarnak.
Jobb behúzódni, a mi kis burkunkba, elvonulni a világ elől, teljesíteni a munkahelyi kötelezettségeket, de aztán már hagyjanak békén, nem akarok mássokkal foglalkozni világ jön.
Hát igen, ezért egy piramisjáték az MLM. Fordított piramisjáték, vagyis minnél több ember csatlakozik „alánk”, annál több ember terhe nehezedik ránk. Mi vagyunk alul és felettünk az egyre szélesedő piramis.
Aki részesedni akar, ennek az egyre hatalmasabb „piramisnak” a bőséges jutalékából, annak fel kell vállalnia a hálózatépítés terhét, az emberek nyűgjeit, bajait, és a vezetés feladatát. Ha ez neked negatív, akkor sajnos maradnod kell az alkalmazotti fizetésnél.
Túl nagy ígéretek
3. Az MLM a kezdeti termék ajánlásos rendszerből, sokaknál átalakult a meggazdagodás módszerévé. Kivették a termék jelentőségét a cégből, és pusztán csomagokban, pozíciókban, pontokban kezdtek gondolkodni, pénzcsináló gépezetté tették. Persze az MLM egyik lényege az üzleti lehetőség, de a stabilitást mindenképp a fogyasztás adja, vagyis a termékek szeretete. Kapzsi emberek azonban nem a termékek felől közelitették meg a hálózatépítést, hanem üzleti csomagokat árultak, üzleti pozíciókat népszerűsítettek, és ez már burkolt pilótajáték, ami miatt sokan nem vágtak bele, sőt azonosították az MLM-t a piramisjátékokkal. Mivel sokan, így nem a termék szeretete miatt csatlakoztak, hanem csak azért vettek drága nagy csomagokat, hogy majd ők is eladnak ilyeneket és abból meggazdagodnak, így mikor nem jött be az üzlet, nem találtak más balekokat, akkor úgy érezték nyakukon maradt a rengeteg termék, amitől nem tudtak megszabadulni.
Persze ha a termék miatt csatlakoztak volna, akkor simán elfogyasztották volna, és nem lett volna akkora keserűség. De ebből születtek és születnek ma is az MLM sérültek, akik mindenkit megakarnak óvni az MLM -től, és mindenhol terjesztik keserű élményeiket, hogy az MLM átverés, nem működik, drágák a termékek, és hogy mekkora veszteség érte őket, mennyi termék maradt a nyakukon.
Pedig ez egyik se igaz, egyszerűen ők voltak a buták, hogy beléptek egy olyan üzletbe, aminek nem szeretik a termékeit, és kiadtak annyi pénzt amennyit nem kellett volna.
Piramisjáték
4. Sok pilótajáték adja el magát MLM – nek, ezért gyakran azonosítják az MLM cégeket is velük. Pedig semmi köze nincs a kettőnek egymáshoz. A pilótajátékokban általában nincs termék, vagy esetleg valami névleges, online akármi van csak.
A lényeg a tagok belépési díjain és havi befizetésein áll, azt osztják vissza. Ponzi sémának is nevezik, amit Charles Ponzi talált ki. A Ponzi-rendszer vagy más néven Ponzi-séma szélhámos beruházási művelet, egyfajta pilótajáték (más néven piramisjáték), amelyben a korábbi befektetőket az újonnan érkezett befektetők pénzéből fizetik ki, egészen a rendszer összeomlásáig. – Wikipédia
Az MLM-ben nincs belépési díj, amiből visszaosztanának, egyértelműen a termékek eladási árából, a haszonrészt ossza meg a cég a hálózatépítőkkel.
Kapzsi vezetők
5. A kapzsi vezetők, nem csak többet, de gyorsabban is akartak keresni, ezért erőszakossá, rámenőssé, lerázhatatlanokká és nyomulóssá váltak, amivel elérték, hogy az emberek kerüljék őket, ne vegyék fel többet a telefont, és az utcán átmenjenek a túloldalra, ha jöttek szembe. Az MLM-ről tehát elterjedt, hogy egy erőszakos ügynöki rendszer, ahol minden áron beakarnak szervezni! Ma már azt tanítják, hogy nem vadászni kell az emberekre, hanem kertészként felnevelni bizalmi kapcsolatokat, amikből majd üzleti kapcsolat fejlődik.
Mókusvakítás
6. Mézesmadzag, hazugságok – a siker érdekében, sok üzletépítő túl lihegi a dolgokat, olyat állít, ami nem igaz, és a jó dolgokat, amit kaphat, elérhet az ember felnagyítja, amit viszont tenni kell érte, ami az elvárás azt eltusolja, eltitkolja.
Az MLM nem mindenkinek üzenet, s főleg nem az első hónapokban lesz benne sikeres valaki.
Aki az alapokról indul, annak bizony sok munkát kell beletenni, és pénzt is, egyrészt a saját fogyasztás fenttartására, másrészt a marketing költségekre, és a képzésre, ami elengedhetetlen, ha valaki haladni akar és nem évekig várni a sikerre! Sokat rontott az MLM hírnevén az első MLM, ami megjelent Magyarországon, és ahol gyakorlat volt, lehet ma is az, hogy nem mondták meg az embereknek, hova hívják őket, és az emberek kiakadtak, mikor osztálytalálkozóra mentek, amiről kiderült, hogy igazából egy MLM bemutató.
Drága termékek
7. Drágák a termékek. Természetesen, mint valahol már írtam, az MLM termékek a legjobb minőséget képviselik, mert különben senki se ajánlaná tovább, de azért sok cégnél vannak túlzások, és gyakran tényleg sokszorosába kerülnek, mint az MLM nélküli változatok. Persze van rá indok, hogy például ez olyan tiszta, hogy repülő se repül el felette és hasonlóak, de egy mezei vásárló számára ez nem elég indok rá, hogy miért ötszörös az ára a sima bolti termékhez képest!? A mi egyik konkurenciánk is kétszer annyiért adja a termékeit. Persze valamiből ki kell fizetni azokat a nagy gazdagodási ígéreteket, amivel bevonják a naiv jelölteket.
Nincs befolyásod
8. Sokan azért nem szeretik az MLM-et, mert nem vagy befolyással a növekedésre, az emberekre. Egy saját vállalkozásban tudod mit kell csinálni és megcsinálod. Ha van alkalmazott dolgoztatod, ha nem jó kirúgod. De az MLM-ben nem vagy főnöke senkinek, és bár te jól csinálod a dolgokat, az alsóvonalad, mégha agyon motiválod is őket, nem vásárolnak vagy nem dolgoznak. Van, aki profi értékesítő, és inkább elment direkt értékesíteni biztosításokat, ahol az eredmény a saját teljesítményétől függ, minthogy az MLM hálózata tagjaival vesződjön és próbálja őket a saját szintjére emelni.
Nem a tiéd
9. Vállalkozók még azt is fel szokták hozni negatívumnak, hogy az MLM vállalkozás nem a tiéd, nincs beleszólásod semmibe, te csak egy népszerűsítő partner vagy. De nem a tiéd a cég, így nem tudsz hatni a termékelőállításra, a csomagolásra, az ár képzésre és ha a cég rossz döntések miatt becsődöl, akkor minden belefektetett munkád elvész. Hát ez igaz, de ha az ember jól választ céget, akkor ez elfogadható kockázat, és vállalható lesz minden, amit a cég csinál, képvisel. Tény, hogy itt nem lehet játszani az árakkal, nem lehet engedményekkel, saját akciókkal, csomagokkal játszani, sőt nem is léphetünk fel a cég nevében, a weboldalunkra is kell írni, hogy ez nem a cég weboldala, és nem lehet használni a cég logóját, nevét, hisz a felelősséget ők viselik, így, ha valami büntetés van nekik kellene fizetni. E z főleg a táplálékkiegészítős cégeknél fő gond, hiszen az EU törvények szerint semmit se szabad állítani a termékekről, mint gyógyhatás, így, ha valaki ilyet tenne azzal a cégnek árt.
Szóval tényleg vannak megkötések, hátrányok, és nem kezelhetjük úgy az MLM vállalkozásunk, mint ha saját cég lenne, nem tudunk mindenre hatást gyakorolni.
Ugyanakkor, pont ennek köszönhetően, rengeteg terhet le is vesz rólunk ez a dolog.
A felelősség és a munka jelentős részét leveszi rólunk, ez a fajta munkamegosztás. A mi dolgunk csupán az, hogy embereket vezessünk a céghez, és tanítsuk meg őket vásárolni, és tovább ajánlani. A termékek gyártása, a minőség biztosítása, a reklamációk kezelése, a kiszolgálás, számlázás, kiszállítás mind a cég feladata, felelőssége.
Ha jó és stabil céget, minőségi, eladható termékeket választunk, akkor szerintem sokkal több az előny, mint a hátrány.
Sok az amatőr
10. Az MLM szakma főleg azok számára nagy lehetőség, akiknek nincs már más kiút. Nincs se pénzük, se tudásuk, se képzettségük, se tapasztalatuk, hogy saját vállalkozást indítsanak, saját termékeket, szolgáltatást indítsanak újra. Ezért a hálózatépítők többsége amatőrként kerül az MLM-be.
És sokan, úgy is viselkednek, mint elefánt a porcelánboltban. Mindenféle marketingtudás, kommunikációs képességek, és értékesítési ismeretek hiányában kezdenek bele, persze nagy hévvel és lelkesedéssel az üzlete.
Ez az amatőr megjelenés és nyomulás sokak számára unszimpatikus és taszító. Rengeteget rontanak az MLM hírnevén ezek a „próbálkozók”. Az is nagy felhígulást hozott az MLM-be, hogy sok cégnél már ingyenesen is be lehet regisztrálni és „üzletet indítani”. Az ingyenesség viszont behozza az MLM-be azokat az embereket, akikben semmi készség nincs a munkára, a befektetésre, vásárlásra, képzésre, csupán abban a tévhitben ringatják magukat, hogy a regisztrációjuk talán olyan, mint egy lottószelvény, egyszer majdcsak kihúzzák, és beindul a meggazdagodás. Ezek az a réteg, akik egész nap a Facebookon lógnak, és keresik az online munkát, persze azt, ahol nem kell vásárolni, befektetni dolgozni, de dől a pénz.
Nos amikor MLM-ről beszélünk, az emberek sokszor ezekkel az emberekkel azonosítják a témát, és ezért mondják lesajnálóan: Ennyire rossz a helyzet, hogy az MLM szintjére süllyedtél? Normális vagy, leakarod magad járatni teljesen?
Egy valamire való vállalkozó nem vesz komolyan, ha ingyenes vagy olcsó üzletindításról beszélsz neki. Ők nagyon jól tudják, hogy ingyen sajt csak az egérfogóban van.
Egy komoly vállalkozó vagy komoly üzletet lát a cégedben és a legnagyobb csomaggal csatlakozik, vagy kinevet és lesajnál, hogy te ezt nevezed vállalkozásnak!
Bár lapokkal ezelőtt bemutattam, miért sokkal jobb vállalkozási forma az MLM, és miért van sokkal több előnye, a hagyományos vállalkozásokkal szemben, mégis a sok amatőr és hiteltelen MLM huszár, szerencsevadász, próbálkozó miatt, az MLM-ről az terjedt el, hogy a lepukkant szerencsétlen emberek műfaja, azoké akiknek már nincs más esélyük a pénzszerzésre, és kénytelenek MLM-be kezdeni.
Pont ezért, nagyon sok sikeres vállalkozó, szakember, hiteles szakmájában elismert ember teszi fel magában a kérdést, nem-e lesz ciki, ha én MLM-be kezdek?
Össze lehet-e egyeztetni a szakmámban végzett munkámat, azzal, hogy MLM termékeket, üzleti lehetőséget ajánlok mellette másoknak? Nem fogja-e visszadobni a fő tevékenységem, ha kiderül rólam, hogy MLM-mel is foglalkozom?
Egyik online vállalkozóból lett MLM vezető mondta egy előadásán, hogy mikor más hagyományos vállalkozók eredményét nézi a környezetében, mindig arra jut, hogy a maga 4,7 milliárdos éves forgalma, nem olyan rossz szám, hogy szégyellnie kelljen.
Ha valaki jól csinálja, és természetesen, nem nyomulva beszél az embereknek az egészségmegőrzés fontosságáról, vagy más, hasznos termékekről, szolgáltatásokról és esetleg elmondja, hogy lehet ezekkel pénzt is keresni, az nem járatja le. Persze fontos a kommunikációs készség, és üzenet, hogy csak tájékoztasson és ne rábeszélni akarjon.
Sok tanár, orvos, sportoló, de komoly vállalkozó és más mesterember vagy szakember is lett már MLM gyémánt, és egyikük se szégyelli az eredményét.
Lehet, hogy vannak még dolgok, amik miatt idáig elutasítottad az MLM-et, de remélem, elhiszed nekem, hogy ha belekezdesz egy jó cég oldalán, akkor bátran felvállalhatod ezt a szakmát, hisz egyre több profi és komoly ember, vállalkozó látja meg, hogy ez az üzlet nem csak azoknak szól, akiknek nincs más esélyük, hanem azoknak is, akik a maximumot akarják kihozni az életükből, és akik megértik a passzív jövedelem fontosságát!
Ha egy olyan céget keresel amit bátran felvállalhatsz és amiben semmit se kell szégyellned akkor keress itt a kapcsolatoknál: Kapcsolat